Hur svårt kan det vara att få in en Polack i Sverige?

Tydligen väldigt svårt! 
 
Jag har varit i kontakt med migrationsverket och skatteverket angående att få ett Svenskt personnummer till D så att han kan skriva in sig på arbetsförmedling och skaffa bankkonto osv. 
 
Migrationsverket sa att det smartaste var att kontakta skatteverket och genom dom ordna det hela så idag tog jag och D och gick ner på skattekontoret med våra pass (jag behövde även folkbokföra mig i sverige igen).
 
Hur som haver, det startade positivt och de sa att det inte skulle vara några problem och vi fyllde i varsin blankett. 
 
En kille hjälper mig och D blir skickad till en kärring (ja.. ) som fan inte ens kunde prata engelska, herregud. ja.. Hur som helst så är det tydligen jävligt svårt att få personnummer i Sverige om man inte är från Norden. 
 
För att få personnummer så finns det 3 alternativ 
1. Du har ett arbete i Sverige 
2. Du ska ha intyg från ditt hemland att du är helförsäkrad 
3. Du kan ha någon som intygar att du blir försörjd av denna person. 
 
Jag insåg att alternativ 1 kan bli svårt eftersom han inte har ett arbete just nu och inte kan skriva in sig i Sverige utan ett personnummer, alternativ 2 är under undersökning så jag bad henne om att få hjälp med alternativ 3. Jag intygar att jag försörjer honom tills han får arbete. 
 
Det tyckte hon var otroligt jobbigt och detta är vad som sades:  
- Det är en OTROLIGT lång proces
- Jaha? Jag vill bara att han ska ha ett personnummer så jag bryr mig inte om det är en lång process, det måste göras. Vad behöver du? 
- Ja då behöver jag ditt anställningskontrakt
- Ok, det har jag med mig så det kan du få direkt! 
- Jaha ... Hmm ... Då behöver jag en lönespec! 
- Okej det har jag inte med mig, men kan jag maila över det? Fixar det på en gång isånnafall! 
- Hmm ok .. Jag behöver också ett kontoutdrag på att du har fört över pengar till hans konto! 
- Va? Men.. Varför skulle jag föra över pengar -... 
- JA NEJ JAG BARA BERÄTTAR FÖR DIG HUR DET LIGGER TILL DET ÄR INTE MITT FEL 
- Okej .. Men jag betalar ju all ma ... 
- JAA MEN JAG BEHÖVER KONTOUTRAG'
- OK OK .... Kontoutrag och lönespec, det kan jag väl ordna.. Sätter du igång den här processen åt mig nu så att någon kollar på det? 
- Jag tycker du borde kontakta migrationsverket
- Jag har varit i kontakt med migrationsverket och de bad mig kontakta er 
- Okej men jag tycker ändå att du ska kontakta dem 
- Okej, jag vill att du sätter igång processen här hos er på skatteverket och så kontaktar jag migrationsverket vid sidan av. Jag vill bara att han ska få personnummer så fort som möjligt - struntar i hur det görs. Har du någon idé om hur vi ska göra? 
- Jag skriver ner här att jag sagt att jag behöver kompletterande uppgifter .. 
- Okej .... Kommer någon kontakta oss? Var ska jag skicka lönespec o kontoutdrag? 
- Handläggare kontaktar er men det kommer bli avslaget
- Tack för hjälpen du! 
 
INKOMPETENTA JÄVLA KÄRRING
 
Jag kommer inte ge mig, fuck Sverige. Vad är de för jävla system
 
- du måste ha jobb för att få personnummer 
för att få söka jobb behöver du personnummer
om du inte har ett jobb så behöver du någon som intygar att de försörjer dig 
den som intygar försörjning ska föra över pengar till ditt konto och bevisa det
för att få ett svenskt bankkonto behöver man personnummer (varför skulle jag föra över till ett utländskt konto?) 
 
OND JÄVLA SPIRAL, jävla sur är jag
Men nej .. Detta är inte över, ringer migrationsverket imorgon och tjafsar vidare. Någon måste ju hjälpa mig! 
 
Sverige - YOU DONT MAKE ANY SENSE! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback